http://thedoubledenim.com/life-and-style/travel/oaxaca-4-day-guide/ http://thedoubledenim.com/life-and-style/travel/oaxaca-4-day-guide/

Oaxaca 4 day guide

by Monday, January 12, 2015

Today I want to share my guide of Oaxaca. As most of you know, last month I took a trip to this magical place and I fell in love. It left me with an urge to return.

We got there on a Thursday in the earliest flight. At 8:30 am, we were already sitting in the “20 de Noviembre” market. We had a traditional breakfast with café de olla, tamales oaxaqueños and enfrijoladas with tasajo. That day we decided to explore the city. We went to the Etnobotanic Garden. The only way to access is by taking the tour, where you learn about the different types of plants and flowers of Oaxaca as well as about the architecture and history of the place. Afterwards, we walked to the philately museum, ate at Los Danzantes restaurant and took a nap at the hotel. At 6:00 pm we had an appointment at the Mezcaloteca for a tasting of 3 different Mezcales. We were hungry when it finished so we had dinner at the Zandunga Resturant, where you can have traditional Itsmeña food.

On Friday we decided to take a tour through the local mountain range. At 10:00 am we were picked up at the hotel and the first stop the Tule tree. Next, we went to a native community where they produced traditional crafted rugs. In the afternoon we went to Mitla and to eat at a Mezcal factory, where we were taught the process to produce Mezcal and tasted some of their products. The tour ended at Hierve el Agua, where you can see one of the most spectacular views in Mexico. Back in Oaxaca we had dinner at the Pitiona Restaurant. If you go, I recommend eating the watermelon shrimps and the Lechón tacos. It is worth knowing the chef, who is originally from Oaxaca, worked for many years at one of the best restaurants in the world: El Bulli.

On Saturday, we took an early visit to the textile museum and then visited Monte Albán. Later that day we had lunch at the Casa Oaxaca Restaurant in Santo Domingo. It was also a great culinary experience. We finished the day at the traditional Mezcaleria Los AmantesI really recommend this trip, preferably if you have around four days. It is one of the prettiest places in Mexico.

Hoy les quiero compartir mi guía de Oaxaca. Como muchos saben, a principios de diciembre estuve de vacaciones por este mágico lugar que me dejó perdidamente enamorada y con muchas ganas de regresar.

Llegamos el jueves en el primer vuelo y a las 8:30 de la mañana ya estábamos sentados en el mercado 20 de Noviembre desayunando un verdadero café de olla, tamales oaxaqueños y enfrijoladas con tasajo. Ese día decidimos quedarnos conociendo la ciudad. De ahí fuimos al jardín Etnobotánico. Ahí no hay forma de entrar si no tomas el tour donde te explican cada tipo de planta y la arquitectura e historia del lugar. De ahí nos pasamos al museo de la filatelia, comimos delicioso en Los Danzantes y nos fuimos a descansar un rato al hotel. A las 6 de la tarde teníamos reservación en la Mezcaloteca para hacer una cata de 3 diferentes mezcales. Salimos con un poco de hambre y nos fuimos a cenar al Zandunga donde hay comida Itsmeña.

El viernes decidimos tomar un tour por la sierra. A las 10 de la mañana pasaron por nosotros al hotel y la primera parada fue el Árbol del Tule. De ahí nos llevaron a una comunidad indígena donde fabrican tapetes artesanales. Luego nos llevaron a Mitla, y a comer a una fábrica de mezcal para posteriormente escuchar una explicación de toda la elaboración del mezcal y catar algunos. El tour cerró con broche de oro ya que nos llevaron a Hierve El Agua donde hay una de las vistas más espectaculares del país. Regresamos a Oaxaca y cenamos en el restaurante Pitiona. Les recomiendo que pidan los camarones con sandía y los tacos de lechón. Lo que vale la pena de ese lugar es que el chef, que es Oaxaqueño, trabajó en el mejor restaurante del mundo: El Bulli.

El sábado fuimos temprano al museo textil. De ahí nos fuimos a las ruinas de Monte Albán. Regresamos a Oaxaca para comer en Santo Domingo en un lugar llamado Casa Oaxaca. También exquisito. Terminamos el día con unos mezcales en la auténtica mezclaría de Los Amantes. Les recomiendo mucho este viaje si quieren hacer algo de cuatro días. Es uno de los lugares más bonitos de México.

IMG_7052 IMG_7046 Processed with VSCOcam with f2 preset IMG_7056 IMG_7073 IMG_7080 IMG_7081 IMG_7089 Processed with VSCOcam with f2 preset IMG_7101 IMG_7108 IMG_7110 Processed with VSCOcam with f2 preset IMG_7126 IMG_7133 IMG_7143 Processed with VSCOcam with f2 preset Processed with VSCOcam with f2 preset IMG_7187 IMG_7194 IMG_7208 IMG_7220 IMG_7232 IMG_7242 IMG_7246 IMG_7247 IMG_7249 IMG_7250 IMG_7260